Norröna

Værft: Flender Werft AG Lübeck, Tyskland.
Nybygning nr. 694.
IMO nummer: 9227390.

Kølstrakt: 7. januar, 2002.
Søsat: 24. august, 2002.
Leveret: 7. april, 2003.

Navn

Norröna (7. april, 2003 - )

Ruter

Hanstholm - Bergen - Lerwick - Tórshavn - Seyðisfjörður (11. april, 2003 - 2007)
Hanstholm - Bergen - Lerwick - Scrabster - Tórshavn - Seyðisfjörður (2007 - 2008)
Esblerg / Hanstholm - Tórshavn - Seyðisfjörður (2008 - 30. september, 2010)
Tórshavn - Bergen - Frederikshavn (20. januar, 2008 - 28. februar, 2008)
Hotelskib under FN klimakonferencen i København (6. december, 2009 - 18. december, 2009)
Hirtshals - Tórshavn - Seyðisfjörður (1. oktober, 2010 - februar, 2013)
Tórshavn - Vágur (18. februar, 2013 - 14. marts, 2013)
Hirtshals - Tórshavn - Seyðisfjörður (15. marts, 2013 - )

Rederi

Smyril Line, Tórshavn, Færøerne (7. april, 2003 - )

Hændelser og særlige begivenheder

fredag 21. februar, 2003
Prøvetur.

torsdag 15. januar, 2004
Påsejlede kajen i Tórshavn. Fik en 10 meter lang flænge i skroget.

mandag 26. januar, 2004 - torsdag 18. marts, 2004
Repareret hos Blohm & Voss i Hamburg.

januar, 2006
Værftsophold hos Blohm & Voss i Hamburg.

I løbet af dokningen, der varede en uge, fik færgen installeret en ADCP transducer (acoustic Doppler current profiler) under skroget. Enheden, der er monteret ca. midtskibs mellem frame 105 og 106, kan måle havstrømme i ned til 800 meters dybde. Transduceren udsender fire smalle akustiske stråler og måler de Doppler-forskudte reflektioner, der kommer tilbage. På den måde kan havstrømmene i forskellige dybder kortlægges i skibets sejlrute. Dataopsamlingsudstyret blev placeret i skibets elektronikrum på dæk 8, og modtager desuden data fra færgens gyrokompas.

Da systemet kom i drift, kunne det ikke levere brugbare data. Årsagen var små luftbobler, der fra stævnen strømmer hen under bunden på skroget.

maj, 2006
Under planlagt dokning hos Blohm & Voss i Hamburg blev der installeret et midlertidigt skjold rundt om ADCP transduceren. Profilen af skjoldet var strømlinet, nogenlunde som profilen af en flyvinge. Det midlertidige skjold var 2,75 m lang, 81 cm bred og 20 cm høj. Skjoldet var dækket af en ca. 2 cm tyk lexan-plade (polykarbonat). På grund af de anvendte frekvenser, er pladen "gennemsigtig" for lydbølgerne.

2006
Efter ca. 10 dages drift faldt det midlertidige skjold af. I løbet af den periode lykkedes det at indsamle troværdige data på en tur fra Tórshavn til Europa og næsten tilbage igen. Det var forventeligt, at skjoldet ville falde af, da det blot var limet til skroget, men forsøget viste, at skjoldet virkede.

januar, 2007
Værftsophold hos Blohm & Voss i Hamburg. Der blev arbejdet med færgens stabilisatorer, og ADCP transduceren afmonteret. Transduceren var defekt og blev sendt til reparation hos leverandøren RD Instruments.

lørdag 27. oktober, 2007 - lørdag 10. november, 2007
Værftsophold hos Blohm & Voss i Hamburg. Færgens stabilisatorer blev repareret. Den reparerede ADCP transducer blev geninstalleret, og et nyt permanent skjold blev monteret. Skjoldet var lavet i lidt kraftigere materialer, det var en smule smallere end det midlertidige. Skjoldet blev svejset på skroget, og desuden var det beskyttet af tre "kofangere" foran skjoldet.

søndag 11. november, 2007
På vej fra Bergen til Tórshavn i hårdt vejr fik Norröna maskinproblemer. Flere biler blev beskadiget på vogndækket, én af stabilisatorfinnerne brækkede af, og færgen fik et mindre hul i skroget.

mandag 12. november, 2007
Ankom til Lerwick, hullet blev repareret.

februar, 2008
Værftsophold hos Blohm & Voss i Hamburg for endelig reparation af skaderne fra novemberstormen.

Resultaterne fra ADCP transduceren var stadig ikke helt tilfredsstillende. Dokningen blev derfor udnyttet til at fjerne de tre "kofangere" igen, og udformningen på skjoldets forreste kant blev ændret.

lørdag 3. januar, 2009 - fredag 23. januar, 2009
Værftsophold hos Blohm & Voss i Hamburg. Endnu et nyt design af skjold omkring ADCP transduceren blev monteret. Det nye skjold var mere spids. Desuden blev der monteret nogle 20 cm. høje skinner 10 meter foran transduceren. Dette design gav betydeligt bedre resultater.

søndag 6. december, 2009 - fredag 18. december, 2009
Hotelskib i København under FN klimakonferencen.

mandag 18. februar, 2013 - torsdag 14. marts, 2013
Norröna afløste for Smyril i dennes dokningsperiode. Imidlertid er Norröna for stor til at kunne gå i havn i Tvøroyri. Problemet løstes ved at lave små ændringer i Vágur, så denne havn kunne benyttes under vikariatet.

lørdag 14. oktober, 2017
Fik slæbebådsassistance ved ankomst til Hirtshals på grund af rorproblemer.

søndag 15. oktober, 2017 - fredag 20. oktober, 2017
Repareret i Landskrona.

lørdag 21. oktober, 2017
Atter i fart.

lørdag 19. december, 2020 - søndag 20. december, 2020
Forsejlet fra Hirtshals til Lindø for ombygning og vedligehold hos Fayard. Afgang Hirtshals 19. december kl. 11.15, ankomst Lindø 20. december kl. 04.00.

tirsdag 19. januar, 2021
Dokkede ud. Fortsat hos Fayard.

mandag 1. marts, 2021 - tirsdag 2. marts, 2021
Under værftsopholdet var der blevet tilføjet en ny udsigtssalon foran skorstenen.

Forsejlet fra Lindø til Hirtshals. Afgang Lindø 1. marts kl. 16.08. Ankomst Hirtshals 2. marts kl. 08.25.

mandag 1. marts, 2021 - tirsdag 2. marts, 2021
Forsejlet fra Lindø til Hirtshals. Afgang Lindø 1. marts kl. 16.08, ankomst Hirtshals 2. marts kl. 8.10.

lørdag 6. marts, 2021
Atter i fart.

tirsdag 21. december, 2021
Forsejlet fra Hirtshals til Lindø kl. 10.05 - kl. 21.16, direkte i dok.

mandag 3. januar, 2022 - tirsdag 4. januar, 2022
Dokket ud 3. januar kl. 14.25, forsejlet fra Lindø til Hirtshals, ankomst Hirtshals 4. november kl. 11.09. Atter i drift kl. 20.30.

søndag 25. december, 2022 - mandag 26. december, 2022
Forsejlet fra Hirtshals til Lindø 25. december kl. 16.00 - 26. december kl. 07.20 for vedligehold og dokning.

torsdag 19. januar, 2023
Forsejlet fra Lindø til Hirtshals.

lørdag 21. januar, 2023
Atter i fart.

onsdag 9. august, 2023 - torsdag 10. august, 2023
På vej fra Tórshavn til Hirtshals valgte Norröna på grund af stormen at sejle frem og tilbage langs Norges kyst mellem Kristiansand og Arendal fra 8. august kl. 9 til 9. august kl. 8.
Ankomst til Hirtshals kl. 11.55, ca. et døgn og 2½ time forsinket.
Forsinkelsen gav anledning til, at fartplanen blev ændret et stykketid fremover, generelt blev afgangene skubbet en dag.

Supplerende oplysninger

Design

Knud E. Hansen A/S

Kendingssignal

OZ2040 (7. april, 2003 - )

Flag

Færøerne's flagFærøerne's flag
Færøerne (7. april, 2003 - )

Hjemsted

Tórshavn (7. april, 2003 - )

Dimensioner

Længde overalt: 164,56 m, Bredde: 30 m, Dybgang: 6,1 m

Tonnage

BT: 35966, NT: 15922, DW: 4300

Kapacitet

1482 passagerer, 1343 køjepladser, 634 personbiler, 1870 lanemeter

Fart

Fart: 21 knob

Maskineri

4 stk. 6M43 MaK diesel hovedmaskine, 21600 kW
2 stk. 9M20 MaK diesel hjælpemaskine, 3420 kW
1 stk. 6M20 MaK diesel hjælpemaskine, 1410 kW
2 stk. azimuth propel
2 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)

AIS

Hvor er Norröna nu?

Billeder af Norröna

Oprettet: 21. januar 2009. Senest revideret: 25. september 2023.