Kureren

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 175.

Bestilt: 29. april, 1892.
Søsat: 15. oktober, 1892.
Leveret: juni, 1893.

Status: Forlist.

Navne

Edda (juni, 1893 - 16. november, 1905)
Kureren (16. november, 1905 - 27. august, 1917)
Dronning Margrethe (27. august, 1917 - 28. maj, 1918)

Ruter

Gedser - Warnemünde (1893 - 1903)
Århus - Kalundborg (25. december, 1905 - 31. august, 1914)
Fragtskib (ca. september, 1917 - 28. maj, 1918)

Rederier

Bestilt af: Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (29. april, 1892)
Burmeister & Wain's Maskin- og Skibsbyggeri A/S, København, Danmark (juni, 1893 - 16. november, 1905)
Charter: Deutsch-Nordischer Lloyd, Rostock, Tyskland (1893 - 1903)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (16. november, 1905 - 19. december, 1916)
Herman Hansen, August Carl Scheffmann, Peter Viggo Østberg og Anton Julius Gustav Edward Berg, København, Danmark (19. december, 1916 - 12. februar, 1917)
Aktieselskabet Rederiet Dannevirke (Peter Viggo Østberg), København, Danmark (12. februar, 1917 - 28. maj, 1918)

Hændelser og særlige begivenheder

12. april, 1893
Prøvesejlads.

31. maj, 1893
Prøvesejlads. DFDS afviste at tage levering af skibet på grund af manglende stabilitet og utilstrækkelig lasteevne. Værftet chartrede skibet ud til Deutsch-Nordiscker Lloyd via DFDS. Skibet stod dog registrerret i Danmarks Skibsliste med DFDS som rederi.

1905
Til reparation 2 måneder hos Burmeister & Wain, inden DFDS' overtagelse.

1917
Ombygget til motorfragtskib.

28. maj, 1918
På rejse fra Göteburg til Rouen med en last af træmasse blev Dronning Margrethe sænket af en tysk ubåd i Nordsøen.
Søforhør i Kjøbenhavn d. 20. juni 18. Anmeldelse fra Rederiet dat. Kjøbenhavn d. 6. september 18. Kl. 8.15 EM., da Dronning Margrethe var ca. 140 Sømil fra den engelske Kyst, blev Skibet beskudt af en tysk U-Baad. Da Beskydningen fortsattes, gik Besætningen i to Baade og roede bort fra Skibet, der sank Kl. 9½ EM. U-Baaden kom derefter hen til Baadene og forlangte forskellige Oplysninger om Dronning Margrethe, hvorpaa den forsvandt. Den næste Dag Kl. 4 EM. blev begge Baades Besætninger optagne af en engelsk Torpedojager og landsat i Leith.
Anm. Aarsagen til Forliset fremgaar af det ovenanførte.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

NFVS (1893 - 28. maj, 1918)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (juni, 1893 - 28. maj, 1918)

Hjemsted

København (juni, 1893 - 28. maj, 1918)

Dimensioner

Længde: 92,9 m, Længde overalt: 64,1 m, Bredde: 13,5 m, Dybgang: 3,1 m, Dybde: 3,8 m

Tonnage

BRT: 551, NRT: 266, DW: 100 (1893)
BRT: 393, NRT: 269, DW: 400 (1917)

Kapacitet

225 passagerer, 225 køjepladser (1893)

Fart

Fart: 13,5 knob

Maskineri

1 stk. 4-cylindret compound dampmaskine, 1060 ihk (1893 - 1917)
1 stk. diesel, 200 hk (1917 - 1918)
2 stk. sidehjul

Billeder af Kureren

 Edda
Edda
 Kureren
Kureren
 Dronning Margrethe
Dronning Margrethe



Oprettet: 15. januar 2021.
34 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS