Botnia

Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 364.

Søsat: 7. oktober, 1891.
Leveret: 1891.

Status: Ophugget.

Navn

Botnia (november, 1891 - 27. maj, 1935)

Ruter

København - Reval (Tallinn) - Hanko (16. december, 1891 - 1904)
Esbjerg - Harwich (også) (1892 - 1904)
København - Leith - Færøerne (også) (1892 - 1904)
Esbjerg - Thameshaven (også, lejlighedsvis) (1900 - 1904)
Stettin - København - Christiania (Oslo) (også, lejlighedsvis) (1900 - 1904)
København - Riga / Reval (Tallinn) / Stockholm (også, lejlighedsvis) (1900 - 1904)
Esbjerg - Grimsby (hovedsageligt) (1904 - 1909)
København - Leith - Færøerne (1910 - 1917)
København - Bergen - Tórshavn - Raykjavik (1918 - 1919)
København - Leith - Færøerne (1920 - 1927)
Leith - Tórshavn - Vestmanna - Reykjavik - Leith (1928 - 1934)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (november, 1891 - 12. marts, 1935)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (8. juni, 1917 - 28. august, 1917)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (7. januar, 1918 - 13. februar, 1918)

Hændelser og særlige begivenheder

24. november, 1891
Bilbrev udstedt.

12. december, 1903 - 21. marts, 1904
Forlænget med ca. 12,5 meter hos Burmeister & Wain.

18. december, 1909 - 3. februar, 1910
Ombygget ved Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft.

29. august, 1917 - 6. januar, 1918
Oplagt i Seydisfjord.

1928 - 1934
Sejlede på ruten Leith - Tórshavn - Vestmanna - Reykjavik - Leith, men fortsatte én gang om året til København om vinteren (værftsbesøg?).

30. september, 1934
Oplagt i København efter ankomst fra Leith.

12. marts, 1935
Solgt til ophugning hos The Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth. Anmeldt 20. marts, registreret 23. marts.

21. marts, 1935 - 25. marts, 1935
Forsejlet fra København til Blyth.

27. maj, 1935
Lagde til ved ophugningsværftet.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NFBQ (november, 1904 - 1933)
OXUB (1934 - 23. marts, 1935)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (november, 1891 - 23. marts, 1935)

Hjemsted

København (november, 1891 - 23. marts, 1935)

Dimensioner

Længde: 62,6 m, Længde overalt: 65,8 m, Bredde: 9,7 m, Dybgang: 4,8 m, Dybde: 5,0 m (1891)
Længde: 75,2 m, Længde overalt: 78,3 m, Bredde: 9,7 m, Dybgang: 4,8 m, Dybde: 5,0 m (1904)

Tonnage

BRT: 1032, NRT: 578, DW: 1056
BRT: 1306, NRT: 750, DW: 750

Kapacitet

243 passagerer, 243 køjepladser (1891)
171 passagerer, 121 køjepladser (1904)

Fart

Fart: 11 knob

Maskineri

1 stk. tripple dampmaskine, 1050 ihk
1 stk. fastbladet propel

Ingen billeder af Botnia

Der er i øjeblikket over 40000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Botnia. Måske kan du hjælpe?

Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til



Senest revideret: 20. januar 2021.
26 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS