Rederier
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (november, 1891 - 12. marts, 1935)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (8. juni, 1917 - 28. august, 1917)
Charter: Islands regering, Reykjavik, Island (7. januar, 1918 - 13. februar, 1918)
Hændelser og særlige begivenheder
Bilbrev udstedt.
12. december, 1903 - 21. marts, 1904
Forlænget med ca. 12,5 meter hos Burmeister & Wain.
18. december, 1909 - 3. februar, 1910
Ombygget ved Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft.
29. august, 1917 - 6. januar, 1918
Oplagt i Seydisfjord.
Sejlede på ruten Leith - Tórshavn - Vestmanna - Reykjavik - Leith, men fortsatte én gang om året til København om vinteren (værftsbesøg?).
Oplagt i København efter ankomst fra Leith.
Solgt til ophugning hos The Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth. Anmeldt 20. marts, registreret 23. marts.
21. marts, 1935 - 25. marts, 1935
Forsejlet fra København til Blyth.
Lagde til ved ophugningsværftet.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NFBQ (november, 1904 - 1933)
OXUB (1934 - 23. marts, 1935)
Flag
| Danmark (november, 1891 - 23. marts, 1935) |
Hjemsted
København (november, 1891 - 23. marts, 1935)
Dimensioner
Længde: 62,6 m, Længde overalt: 65,8 m, Bredde: 9,7 m, Dybgang: 4,8 m, Dybde: 5,0 m (1891)
Længde: 75,2 m, Længde overalt: 78,3 m, Bredde: 9,7 m, Dybgang: 4,8 m, Dybde: 5,0 m (1904)
Tonnage
BRT: 1032, NRT: 578, DW: 1056
BRT: 1306, NRT: 750, DW: 750
Kapacitet
243 passagerer, 243 køjepladser (1891)
171 passagerer, 121 køjepladser (1904)
Fart
Fart: 11 knob
Maskineri
1 stk. tripple dampmaskine, 1050 ihk
1 stk. fastbladet propel
Ingen billeder af Botnia
Der er i øjeblikket over 42000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Botnia. Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Senest revideret: 20. januar 2021.