Nidaros

Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 341.

Søsat: 11. december, 1889.
Leveret: januar, 1890.

Status: Ophugget.

Navn

Nidaros (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)

Ruter

København - Hanko (17. februar, 1890 - 19. maj, 1890)
Stettin - København - Nordkap (15. juni, 1890 - 7. august, 1890)
Stettin - København - Norges vestkyst (1890 - 1894)
København - Hanko (1890 - 1897)
Esbjerg - Parkeston / Grimsby (hovedsageligt) (20. maj, 1894 - 1914)
København - Helsinki - Reval (Tallinn) - Hanko (også) (1898 - 1900)
København - Reval (Tallinn) / Hanko / Ventpils (også) (1901 - 1903)
København - Newcastle (1906 - 1908)
Danmark - Leith (1909)
Danmark - England (hovedsageligt) (1914 - 1919)
København - Tórshavn - Reykjavik (også) (1920)
Danmark - Newcastle (hovedsageligt) (1920 - 1925)
Esbjerg - Harwich / Grimsby (hovedsageligt) (1920 - 1925)
København - Riga (hovedsageligt) (1925 - 1935)
Stettin - København - Göteborg (20. april, 1936 - 10. maj, 1936)
København - Königsberg (Kaliningrad) - Memel (Klaipeda) - Liepaja - Riga - København (én tur) (9. juli, 1936 - 20. juli, 1936)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)
Charter: Fragtnævnet (den danske stat), København, Danmark (31. juli, 1917 - 17. november, 1918)
Charter: Den britiske regering, England (11. december, 1918 - 23. juni, 1919)

Hændelser og særlige begivenheder

17. januar, 1890
Bilbrev udstedt.

24. januar, 1890 - 24. januar, 1860
Prøvesejlads.

januar, 1890
Overtaget af DFDS.

3. februar, 1890
Ankom til København.

27. november, 1891 - 27. november, 1890
På rejse fra København til Hanko, Finland, grundstødt ved øen Gustafsvärn ud for Hanko. Det var snestorm. Kom senere fri.

9. december, 1891 - 4. februar, 1891
Repareret i Stockholm.

8. februar, 1904 - 1. maj, 1904
Forlænget hus Burmeister & Wain i København.

12. februar, 1913 - 8. april, 1913
Fik nye kedler i Helsingør.

22. april, 1915
På rejse fra København til Grimsby, beslaglagt af den tyske ubåd U-38 og ført til List på Sylt. Blev dog senere frigivet.

2. september, 1920 - 31. maj, 1920
Ombygget i Frederikshavn.

25. oktober, 1935
Oplagt i København.

5. oktober, 1937
Solgt til ophugning hos Danziger Werft und Eisenbahnwerkstätten A.G. i Danzig.

6. oktober, 1937 - 9. oktober, 1937
Forsejlet fra København til Danzig opg afleveret til ophugningsfirmaet. Efterfølgende ophugget.

9. oktober, 1937
Anmeldt og registreret solgt til Danziger Werft for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NBSF (januar, 1890 - 1933)
OYMD (1934 - 9. oktober, 1937)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)

Hjemsteder

København (januar, 1890 - 3. maj, 1904)
Esbjerg (3. maj, 1904 - 9. oktober, 1937)

Dimensioner

Længde: 66,4 m, Længde overalt: 69,2 m, Bredde: 8,8 m, Dybgang: 4,50 m, Dybde: 5,03 m
Længde: 53,9 m, Længde overalt: 56,8 m, Bredde: 8,8 m, Dybgang: 4,75 m, Dybde: 5,03 m (1890)

Tonnage

BRT: 1024, NRT: 610, DW: 840
BRT: 859, NRT: 478, DW: 700 (1890)

Kapacitet

144 passagerer, 62 køjepladser

Maskineri

1 stk. tripple expansion dampmaskine, 875 ihk
1 stk. fastbladet propel

Ingen billeder af Nidaros

Der er i øjeblikket 39906 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Nidaros. Måske kan du hjælpe?

Hvis du taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til



Oprettet: 7. juni 2021.
46 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS