Nidaros

Værft: Lobnitz, Coulborn & Co., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 341.

Søsat: 11. december, 1889.
Leveret: januar, 1890.

Status: Ophugget.

Navn

Nidaros (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)

Ruter

København - Hanko (17. februar, 1890 - 19. maj, 1890)
Stettin - København - Nordkap (15. juni, 1890 - 7. august, 1890)
Stettin - København - Norges vestkyst (1890 - 1894)
København - Hanko (1890 - 1897)
Esbjerg - Parkeston / Grimsby (hovedsageligt) (20. maj, 1894 - 1914)
København - Helsinki - Reval (Tallinn) - Hanko (også) (1898 - 1900)
København - Reval (Tallinn) / Hanko / Ventpils (også) (1901 - 1903)
København - Newcastle (1906 - 1908)
Danmark - Leith (1909)
Danmark - England (hovedsageligt) (1914 - 1919)
København - Tórshavn - Reykjavik (også) (1920)
Danmark - Newcastle (hovedsageligt) (1920 - 1925)
Esbjerg - Harwich / Grimsby (hovedsageligt) (1920 - 1925)
København - Riga (hovedsageligt) (1925 - 1935)
Stettin - København - Göteborg (20. april, 1936 - 10. maj, 1936)
København - Königsberg (Kaliningrad) - Memel (Klaipeda) - Liepaja - Riga - København (én tur) (9. juli, 1936 - 20. juli, 1936)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)
Charter: Fragtnævnet (den danske stat), København, Danmark (31. juli, 1917 - 17. november, 1918)
Charter: Den britiske regering, England (11. december, 1918 - 23. juni, 1919)

Hændelser og særlige begivenheder

17. januar, 1890
Bilbrev udstedt.

24. januar, 1890 - 24. januar, 1860
Prøvesejlads.

januar, 1890
Overtaget af DFDS.

3. februar, 1890
Ankom til København.

27. november, 1891 - 27. november, 1890
På rejse fra København til Hanko, Finland, grundstødt ved øen Gustafsvärn ud for Hanko. Det var snestorm. Kom senere fri.

9. december, 1891 - 4. februar, 1891
Repareret i Stockholm.

8. februar, 1904 - 1. maj, 1904
Forlænget hos Burmeister & Wain i København.

23. august, 1909
Strandet ved Spurn Head (nær Grimsby).

12. februar, 1913 - 8. april, 1913
Fik nye kedler i Helsingør.

22. april, 1915
På rejse fra København til Grimsby, beslaglagt af den tyske ubåd U-38 og ført til List på Sylt. Blev dog senere frigivet.

2. september, 1920 - 31. maj, 1920
Ombygget i Frederikshavn.

25. oktober, 1935
Oplagt i København.

5. oktober, 1937
Solgt til ophugning hos Danziger Werft und Eisenbahnwerkstätten A.G. i Danzig.

6. oktober, 1937 - 9. oktober, 1937
Forsejlet fra København til Danzig opg afleveret til ophugningsfirmaet. Efterfølgende ophugget.

9. oktober, 1937
Anmeldt og registreret solgt til Danziger Werft for ophugning.

Supplerende oplysninger

Kaldesignaler

NBSF (januar, 1890 - 1933)
OYMD (1934 - 9. oktober, 1937)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (januar, 1890 - 9. oktober, 1937)

Hjemsteder

København (januar, 1890 - 3. maj, 1904)
Esbjerg (3. maj, 1904 - 9. oktober, 1937)

Dimensioner

Længde: 53,9 m, Længde overalt: 56,8 m, Bredde: 8,8 m, Dybgang: 4,75 m, Dybde: 5,03 m (1890)
Længde: 66,4 m, Længde overalt: 69,2 m, Bredde: 8,8 m, Dybgang: 4,50 m, Dybde: 5,03 m (1904)

Tonnage

BRT: 859, NRT: 478, DW: 700 (1890)
BRT: 1024, NRT: 610, DW: 840 (1904)

Kapacitet

144 passagerer, 62 køjepladser

Maskineri

1 stk. tripple expansion dampmaskine, 875 ihk
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Nidaros

 Nidaros
Nidaros
 Nidaros
Nidaros



Oprettet: 7. juni 2021.
43 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS