Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 131.
Bestilt: 10. oktober, 1883.
Søsat: 18. april, 1884.
Leveret: 22. oktober, 1884.
Status: Forlist.
Navn
Omsk (22. oktober, 1884 - 15. januar, 1917)
Hændelser og særlige begivenheder
fredag 31. juli, 1914 - fredag 16. juli, 1915
Tilbageholdt i Libau (Liepaja) på grund at første verdenskrig.
Sænket i Nordatlanten af tysk undervandsbåd. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Søforklaring dateret Cardiff den 19. januar 1917. Søforhør dateret Kjøbenhavn den 30. januar 1917. Anmeldelse fra Rederiet dateret Kjøbenhavn den 12. maj 1917.
Kl. l½ Eftermiddag blev Omsk, som befandt sig ca. 95 Sømil Vest for Bishop Rock, standset ved Skud fra en tysk Undervandsbaad, der forlangte Skibspapirerne bragt om Bord, og derefter gav Ordre til, at Skibet skulde forlades og Besætning optages af et Dampskib — »Morild I« af Kristiania — som laa tæt ved. Efter at en Del Proviant var overført dels til Morild I og dels til Undervandsbaaden, blev Omsk omtrent Kl. 5 Eftermiddag sænket ved Beskydning. og den 17. blev Omsk’s Besætning landsat i Barry Dock.
Anm. Aarsagen til Forliset fremgaar af det ovenanførte.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NVJB (22. oktober, 1884 - 17. januar, 1915)
Flag
| Danmark (22. oktober, 1884 - 17. januar, 1917) |
Hjemsted
København (22. oktober, 1884 - 15. januar, 1917)
Dimensioner
Længde: 76,4 m, Længde overalt: 79,1 m, Bredde: 10,3 m, Dybgang: 5,0 m, Dybde: 7,1 m
Tonnage
BRT: 1590,74, NRT: 1115,57, DW: 1774
Kapacitet
24 passagerer, 20 køjepladser
Fart
Fart: 9 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 750 ihk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Omsk
Omsk
Oprettet: 3. september 2021.