Riberhuus

Værft: Gourley Brothers & Co., Dundee, Skottland.
Nybygning nr. 67.

Søsat: 20. maj, 1875.
Leveret: juni, 1875.

Status: Kondemneret

Navn

Riberhuus (juni, 1875 - 4. januar, 1921)

Ruter

Esbjerg - Thameshaven (24. juni, 1875 - 1880)
Esbjerg - Harwich (2. juni, 1880 - 1883)
Esbjerg - Harwich / Newcastle / Grimsby / Hamburg / London / Thameshaven (1884 - 1911)
Stettin - København - Norges vestkyst (også) (1901 - 1909)
Danmark - Newcastle / Leith (også, lejlighedsvis) (1901 - 1909)
København - Riga / Libau (Liepāja) (også, lejlighedsvis) (1901 - 1909)
København - Leith - Færøerne (også, lejlighedsvis) (1901 - 1909)
Jylland - Hamburg (1911 - 1914)
Stettin - København - Christiania (Oslo) (1914 - 1915)
Stettin - København - Norges vestkyst (1916 - 1917)

Rederier

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (juni, 1875 - 28. december, 1918)
Rederiaktieselskabet Triton, København, Danmark (28. december, 1918 - 4. januar, 1921)

Hændelser og særlige begivenheder

9. juni, 1875
Bilbrev udstedt i Dundee.

15. september, 1883 - 31. marts, 1884
Ombygget fra hjuldamper til skruedampskib. Fik nye kedler og ny maskine.

6. december, 1917 - 30. september, 1918
Oplagt i København.

1. oktober, 1918 - 9. oktober, 1912
Værftsophold i Helsingør.

9. oktober, 1918 - 14. november, 1918
Efter værftsophold én tur Bergen - Leith - København. Herefter oplagt i København.

28. december, 1918
Solgt til Rederiaktieselskabet Triton. Anmeldt 30. december.

1. november, 1920
Sunket efter påsejling i St. Nazaire. I Dansk Søylykke-Statistik kan læses:
Paasejlet og forlist d. 1. november 1921 i St. Nazaire.
Forlisanmeldelse, dat. Kjøbenhavn d. 8. juli 1921. Da amerikansk Damper Westwood var ved at manøvrere ud af Havnen, løb den Agterskibet op i Riberhuus, der laa fortøjet ved Kajen. Riberhuus sank.

4. januar, 1921
Kondemneret efter at være blevet bjærget.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

NPCQ (juni, 1875 - 4. januar, 1921)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (juni, 1875 - 4. januar, 1921)

Hjemsteder

København (juni, 1875 - 20. april, 1895)
Esbjerg (20. april, 1895 - 1. juli, 1910)
Odense (1. juli, 1910 - 24. juli, 1912)
Aalborg (24. juli, 1912 - 4. januar, 1921)

Dimensioner

Længde: 58,1 m, Bredde: 7,8 m, Dybgang: 4,0 m (1875)
Længde: 61,0 m, Længde overalt: 62,9 m, Bredde: 8,23 m, Dybgang: 4,27 m (1884)

Tonnage

BRT: 591,64, NRT: 361,61, DW: 520
BRT: 829,44, NRT: 611,14 (1875)
BRT: 834,06, NRT: 834,06 (juli, 1876)
BRT: 615,05, NRT: 407,12, DW: 530 (oktober, 1876)
BRT: 614,79, NRT: 417,08 (1877)
BRT: 569,68, NRT: 396,77 (juni, 1880)
BRT: 584,50, NRT: 404,96 (september, 1880)

Kapacitet

25 passagerer, 25 køjepladser

Fart

Fart: 9 knob (1875)
Fart: 9,5 knob (1884)

Maskineri

1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 500 ihk (1875 - 1883)
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 580 ihk (1884 - 1921)
2 stk. sidehjul (1875 - 1883)
1 stk. fastbladet propel (1884 - 1921)

Billeder af Riberhuus

 Riberhuus
(model)
Riberhuus
 Riberhuus
Riberhuus



Oprettet: 11. december 2021.
57 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS