Værft: Motala Warf, Motala, Sverige.
Nybygning nr. 29.
Kølstrakt: juni, 1850.
Leveret: 7. juli, 1850.
Status: Ukendt, sandsynligvis ophugget.
Navne
Stockholm (7. juli, 1850 - 1. februar, 1894)
Jarl (1. februar, 1894 - 10. oktober, 1900)
Umba (10. oktober, 1900 - 1909)
Rederier
Ångfartygsbolaget Stockholm-Göteborg, Stockholm, Sverige (7. juli, 1850 - 186?)
William Lindberg, Stockholm, Sverige (186? - 13. marts, 1866)
Ångfartygsbolaget Stockholm & Thunberg, Malmö, Sverige (13. marts, 1866 - 1. januar, 1870)
Öresundska Ångfartygsbolagen / Ångfartygsbolaget Öresund, Malmö, Sverige (1. januar, 1870 - oktober, 1873)
Ångfartygs AB Öresund, Malmö, Sverige (oktober, 1873 - 1. april, 1874)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (1. april, 1874 - 1. februar, 1894)
Per A. Berntsson, Göteborg, Sverige (1. februar, 1894 - 1894)
Ångfartygs AB Jarl, Göteborg, Sverige (1894 - 19. februar, 1898)
Gustaf A. Grantström, Degerhamn, Sverige (19. februar, 1898 - 10. oktober, 1900)
Peter Belaieff´s Nechfolger, Arkhangelsk, Rusland (10. oktober, 1900 - 1909)
Hændelser og særlige begivenheder
Uofficielt overtaget af Dampskibsselskabet Kjøbenhavn-Malmø.
Officielt overtaget af DFDS.
Salget til DFDS endelig bekræftet ved skøde.
Ombygget fra hjuldamper til skruedampskib. Fik også ny maskine og kedel.
Ændret til fragtskib.
Slettet fra registret. Ukendt skæbne.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NPCT (1874 - 1. februar, 1984)
Flag
| Sverige (7. juli, 1850 - 1874) |
| Danmark (1874 - 1. februar, 1894) |
| Sverige (1. februar, 1894 - 1. oktober, 1900) |
| Rusland (1. oktober, 1900 - 1909) |
Hjemsteder
Stockholm (7. juli, 1850 - 13. marts, 1866)
Malmö (13. marts, 1866 - 1874)
København (1874 - 1. februar, 1894)
Göteborg (1. februar, 1894 - 19. februar, 1898)
Degerhamn (19. februar, 1898 - 10. oktober, 1900)
Arkhangelsk (10. oktober, 1900 - 1909)
Dimensioner
Længde: 28,9 m, Bredde: 5,9 m, Dybgang: 2,9 m
Tonnage
BRT: 128, NRT: 76, DW: 70 (1850)
BRT: 137,34, NRT: 79,38 (1875)
BRT: 128,60, NRT: 69,04 (1883)
Kapacitet
265 passagerer, 25 køjepladser
Fart
Fart: 8,6 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret dampmaskine, 60 nhk (1850 - 1875)
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 150 ihk (1875 - )
2 stk. sidehjul (1850 - 1875)
1 stk. fastbladet propel (1875 - )
Ingen billeder af Umba (ex. Stockholm)
Der er i øjeblikket over 43000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Umba (ex. Stockholm). Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 1. januar 2022.