Umba (ex. Stockholm)

Værft: Motala Warf, Motala, Sverige.
Nybygning nr. 29.

Kølstrakt: juni, 1850.
Leveret: 7. juli, 1850.

Status: Ukendt, sandsynligvis ophugget.

Navne

Stockholm (7. juli, 1850 - 1. februar, 1894)
Jarl (1. februar, 1894 - 10. oktober, 1900)
Umba (10. oktober, 1900 - 1909)

Ruter

Stockholm - Göteborg (Göta Kanal) (juli, 1850 - 1864)
København - Malmö (1864 - 189?)
Helsingør - Helsingborg (også) (1875 - 1894)
Fragtskib (1894 - 1900)
Bjærgningsfartøj (1900 - 190?)

Rederier

Ångfartygsbolaget Stockholm-Göteborg, Stockholm, Sverige (7. juli, 1850 - 186?)
William Lindberg, Stockholm, Sverige (186? - 13. marts, 1866)
Ångfartygsbolaget Stockholm & Thunberg, Malmö, Sverige (13. marts, 1866 - 1. januar, 1870)
Öresundska Ångfartygsbolagen / Ångfartygsbolaget Öresund, Malmö, Sverige (1. januar, 1870 - oktober, 1873)
Ångfartygs AB Öresund, Malmö, Sverige (oktober, 1873 - 1. april, 1874)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (1. april, 1874 - 1. februar, 1894)
Per A. Berntsson, Göteborg, Sverige (1. februar, 1894 - 1894)
Ångfartygs AB Jarl, Göteborg, Sverige (1894 - 19. februar, 1898)
Gustaf A. Grantström, Degerhamn, Sverige (19. februar, 1898 - 10. oktober, 1900)
Peter Belaieff´s Nechfolger, Arkhangelsk, Rusland (10. oktober, 1900 - 1909)

Hændelser og særlige begivenheder

1. april, 1874
Uofficielt overtaget af Dampskibsselskabet Kjøbenhavn-Malmø.

22. april, 1874
Officielt overtaget af DFDS.

10. maj, 1875
Salget til DFDS endelig bekræftet ved skøde.

1875
Ombygget fra hjuldamper til skruedampskib. Fik også ny maskine og kedel.

1894
Ændret til fragtskib.

1909
Slettet fra registret. Ukendt skæbne.

Supplerende oplysninger

Kaldesignal

NPCT (1874 - 1. februar, 1984)

Flag

Sverige's flagSverige's flag
Sverige (7. juli, 1850 - 1874)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (1874 - 1. februar, 1894)
Sverige's flagSverige's flag
Sverige (1. februar, 1894 - 1. oktober, 1900)
Rusland's flagRusland's flag
Rusland (1. oktober, 1900 - 1909)

Hjemsteder

Stockholm (7. juli, 1850 - 13. marts, 1866)
Malmö (13. marts, 1866 - 1874)
København (1874 - 1. februar, 1894)
Göteborg (1. februar, 1894 - 19. februar, 1898)
Degerhamn (19. februar, 1898 - 10. oktober, 1900)
Arkhangelsk (10. oktober, 1900 - 1909)

Dimensioner

Længde: 28,9 m, Bredde: 5,9 m, Dybgang: 2,9 m

Tonnage

BRT: 128, NRT: 76, DW: 70 (1850)
BRT: 137,34, NRT: 79,38 (1875)
BRT: 128,60, NRT: 69,04 (1883)

Kapacitet

265 passagerer, 25 køjepladser

Fart

Fart: 8,6 knob

Maskineri

1 stk. 2-cylindret dampmaskine, 60 nhk (1850 - 1875)
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 150 ihk (1875 - )
2 stk. sidehjul (1850 - 1875)
1 stk. fastbladet propel (1875 - )

Ingen billeder af Umba (ex. Stockholm)

Der er i øjeblikket over 41000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Umba (ex. Stockholm). Måske kan du hjælpe?

Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til



Oprettet: 1. januar 2022.
77 online
Forside    Indhold    Fotografer    AIS    Nyt    Mysterier    Efterlyst    Kontakt    RSS