Værft: Denton, Gray & Co., West Hartlepool, England.
Nybygning nr. 135.
Søsat: 5. september, 1872.
Leveret: oktober, 1872.
Status: Forlist.
Navne
Theben (oktober, 1872 - 23. juni, 1873)
Dagmar (23. juni, 1873 - 28. februar, 1916)
Runhild (28. februar, 1916 - 3. november, 1916)Rederier
A.G. Deutsche Dampfschiffahrts-Gesellschaft Kosmos, Hamburg, Tyskland (oktober, 1872 - 23. juni, 1873)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (23. juni, 1873 - 28. februar, 1916)
Karl Anchér, Stockholm, Sverige (28. februar, 1916 - 28. oktober, 1916)
Ångfartygs AB Uman, Stockholm, Sverige (28. oktober, 1916 - 3. november, 1916)
Hændelser og særlige begivenheder
tirsdag 15. oktober, 1872
Bilbrev udstedt.
Skøde for salg til DFDS. Registreret 14. august.
mandag 13. april, 1891 - fredag 17. juli, 1891
Ombygget i København. Fik ny kedel.
Solgt til Karl Anchér. Anmeldt 29. februar, registreret 2. marts.
torsdag 2. november, 1916
På rejse fra Stockholm til Rauma med gods, opbragt af tysk ubåd i Østersøen og beordret til Libau (Liepāja).
Ramte en mine i Ålandshavet og sank i løbet af få minutter. Besætningen reddet i bådene.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NKMB (23. juni, 1873 - 28. februar, 1916)
Flag
| Tyskland (oktober, 1872 - 23. juni, 1873) |
| Danmark (23. juni, 1873 - 28. februar, 1916) |
| Sverige (28. februar, 1916 - 3. november, 1916) |
Hjemsteder
Hamburg (oktober, 1872 - 23. juni, 1873)
København (23. juni, 1873 - 28. februar, 1916)
Stockholm (28. februar, 1916 - 3. november, 1916)
Dimensioner
Længde overalt: 66,7 m, Bredde: 8,3 m, Dybgang: 5,6 m, Dybde: 7,5 m (1873)
Længde: 70,1 m, Længde overalt: 71,9 m, Bredde: 8,5 m, Dybgang: 5,6 m, Dybde: 7,5 m (1891)
Kapacitet
30 passagerer, ? køjepladser
Fart
Fart: 9 knob
Maskineri
1 stk. 2-cylindret compound dampmaskine, 500 ihk
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Runhild

Dagmar
Oprettet: 21. januar 2022.