Værft: Gourley Brothers & Co., Dundee, Skottland.
Nybygning nr. 2.
Færdig: 25. august, 1855.
Leveret: august, 1855.
Status: Ophugget.
Navne
Pavo (27. august, 1855 - 16. juni, 1856)Randers (16. august, 1856 - 26. februar, 1912)
Rederier
David Peacock, Arbroath, Skotland (27. august, 1855 - 16. august, 1856)
Brødrene Petersen (Paul, Peter Tobias, Jens Hornsyld og Frederik Petersen), Randers, Danmark (16. august, 1856 - 28. december, 1870)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (28. december, 1870 - 16. december, 1901)
Petersen & Albeck, København, Danmark (16. december, 1901 - 18. december, 1901)
C. Wienbergs Stenhuggerier, Aalborg, Danmark (18. december, 1901 - 26. februar, 1912)
Hændelser og særlige begivenheder
David Peacock, Arbroath, registreret som ejer.
Ankom til Randers, overtaget af Brødrene Petersen.
Ombygget og forlænget hos Burmeister & Wain.
Ombygget hos Burmeister & Wain, fik ny kedel og maskine.
mandag 16. december, 1901 - søndag 16. december, 1906
Solgt til Petersen og Ahlbeck for ophugning, som dog videresolgte Randers til C. Wienbergs Stenhuggeri. Begge handler anmeldt og registreret 18. december.
Anmeldt ophugget og slettet af registret.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
NBKL (1867 - 1912)
Flag
| Storbritannien (27. august, 1855 - 18. august, 1856) |
| Danmark (18. august, 1856 - 26. februar, 1912) |
Hjemsteder
Randers (16. august, 1856 - 8. februar, 1871)
København (8. februar, 1871 - 14. maj, 1888)
Aalborg (14. maj, 1888 - 26. februar, 1912)
Dimensioner
Længde overalt: 27,5 m, Bredde: 4,9 m, Dybgang: 2,6 m (1855)
Længde: 31,1 m, Længde overalt: 31,3 m, Bredde: 5,0 m, Dybgang: 2,5 m (1868)
Tonnage
BRT: 84, NRT: 57 (1855)
BRT: 110,40, NRT: 75,07 (1868)
BRT: 120,59, NRT: 71,26, DW: 76 (1876)
Kapacitet
? passagerer
Fart
Fart: 9 knob (1876)
Maskineri
1 stk. 2-cylindret dampmaskine (1855 - 1876)
1 stk. 2-cylindret compound B&W dampmaskine, 120 ihk (1876 - 1912)
1 stk. fastbladet propel
Billeder af Pavo

Randers
Oprettet: 3. marts 2022.