Falster

Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 42.

Bestilt: 16. april, 1866.
Søsat: juli, 1866.
Leveret: 21. oktober, 1866.

Status: Ophugget.

Navn

Falster (21. oktober, 1866 - 26. august, 1915)

Ruter

Nykøbing Falster - København (oktober, 1866 - 1867)
Odense - Korsør - Kiel (1867 - 1868)
København - Frederikshavn - Laurvig - Horten - Moss - Christiania (Oslo) (juni, 1868 - 1869)
Korsør - Samsø - Århus (1869 - 1873)
København - Grenå - Hadsund - Mariager - Hobro (1873 - 1874)
Kalundborg - Samsø - Århus (1882 - 1887)
København - Stege - (Præstø) (hovedsageligt) (1901 - 1915)

Rederier

Dampskibs-Interessentskabet i Nykøbing F., Nykøbing Falster, Danmark (21. oktober, 1866 - 31. maj, 1967)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (31. maj, 1967 - 26. august, 1920)

Hændelser og særlige begivenheder

1869
Maskinen ombygget, og kedel udskiftet.

tirsdag 24. august, 1915
Oplagt i København.

torsdag 26. august, 1920
Solgt til Petersen & Albeck for ophugning.

1920
Omdannet til pram.

fredag 19. november, 1920
Anmeldt til registret, at fartøjet ikke længere er selvbevægende. Slettet fra registret 15. januar 1921.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NKTC (1867 - 15. januar, 1921)

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (21. oktober, 1966 - 15. januar, 1921)

Hjemsteder

Nykøbing Falster (21. oktober, 1866 - 31. maj, 1867)
København (31. maj, 1867 - 21. oktober, 1901)
Stege (21. oktober, 1901 - 15. januar, 1921)

Dimensioner

Længde overalt: 41,80 m, Bredde: 5,5 m, Dybgang: 2,7 m

Tonnage

BRT: 154,71, NRT: 100,48, DW: 95 (1866)
BRT: 164,01, NRT: 89,90, DW: 81 (1877)
BRT: 158,07, NRT: 90,34, DW: 90 (1883)

Kapacitet

100 passagerer

Fart

Fart: 10,8 knob

Maskineri

1 stk. 4-cylindret tandem compound B&W dampmaskine, 200 ihk (1866 - 1877)
1 stk. 4-cylindret tandem compound B&W dampmaskine, 225 ihk (1877 - 1920)
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Falster

Oprettet: 10. marts 2022.