Kan du hjælpe?
Der mangler væsentlige oplysninger om anvendelse og historie. Kan du hjælpe med informationer, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Værft: A. G. Carlsund, Motala Verkstad, Motala, Sverige.
Leveret: 16. juli, 1831.
Status: Ukendt, sandsynligvis ophugget.
Rederier
John Schwartz, Norrköping, Sverige (juni, 1831 - 8. februar, 1834)
Stettinsk-Kjøbenhavnske Dampskibsfartsselskab A/S, København, Berlin, Stettein, Danmark (8. februar, 1834 - 1841)
Et aktieselskab i Stettin, Tyskland (1841 - 1842)
H/S Prinz von Preussen, Oder, Tyskland (1842 - 9. september, 1857)
Interessentskab v/ Thor Rønne, Rønne, Danmark (9. september, 1857 - 15. september, 1866)
J. M. Gumpelfürst og J. F. C. Hartog, Lübeck, Tyskland (15. september, 1866 - ?)
Hændelser og særlige begivenheder
onsdag 9. september, 1857
Ankom til Rønne. Skibet viste sig ikke særlig velegnet til ruten og var dyrt i drift, men fortsatte alligevel frem til 1866.
Supplerende oplysninger
Flag
| Sverige (juni, 1831 - 1834) |
| Danmark (1834 - 1841) |
| Tyskland (1841 - 9. september, 1857) |
| Danmark (9. september, 1857 - 15. september, 1866) |
| Tyskland (15. september, 1866 - 18??) |
Hjemsted
Rønne (9. september, 1857 - 15. september, 1866)
Dimensioner
Længde overalt: 31,4 m, Bredde: 5,3 m, Dybgang: 2,4 m
Maskineri
2 stk. Motala Verkstads dampmaskine, 75 nhk
2 stk. sidehjul
Skrog
træ
Ingen billeder af Varpelars (ex. Rosen)
Der er i øjeblikket over 44000 billeder i faergelejet. Der er desværre endnu ingen billeder af Varpelars (ex. Rosen). Måske kan du hjælpe?
Hvis du har taget billeder, som kan bruges her, må du gerne give besked til faergelejet.dk, f.eks. ved at sende en mail til

Oprettet: 27. marts 2022.