Værft: Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri.
Nybygning nr. 238.
Søsat: 28. januar, 1905.
Leveret: 4. april, 1905.
Status: Ophugget.
Rederier
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 A/S (66-bådene), Rønne, Danmark (4. april, 1905 - 28. februar, 1918)
Carl Marius Engholm, København, Danmark (28. februar, 1918 - 1. marts, 1918)
Aktieselskabet Christiansholms Fabrikker, København, Danmark (1. marts, 1918 - 11. juni, 1918)
Dampskibsselskabet af 1912 A/S, København, Danmark (11. juni, 1918 - 1. august, 1919)
Arendals Dampskibsselskab, Arendal, Norge (1. august, 1919 - 1955)
Alfred I. Thommesen, Arendal, Norge (1955 - december, 1956)
Hændelser og særlige begivenheder
mandag 24. december, 1917
På rejse fra Rønne til København, strandet ved Galløkken ud for Rønne.
I Dansk Søulykke-Statistik kan læses:
Søforklaring og Søforhør dat. Rønne d. 28. december, 29. december og 31. december 1917.
Ved Udsejlingen fra Rønne Havn huggede Skandia under Paavirkning af høj Sø i Grunden, mistede Styringen og blev af Stormen sat ind paa Grund Syd for Bølgebryderen. Ankrene sattes, men Skandia stod kort efter fast, og i Løbet af en Times Tid viste det sig, at der var Lækage i Maskinrummet. Passagererne bjærgedes til Land, og Svitzers B.E. rekvireredes til Assistance. Først d. 13. januar 1918 blev Skandia bragt flot og bugseret til Kjøbenhavn.
Anm. Aarsagen til Grundstødningen maa ifølge de afgivne Vidneforklaringer være de ved Afsejlingen herskende Vind- og Vejrforhold i Forbindelse med navnlig Sejlløbets ringe Bredde.
På rejse fra Flekkefjord til Bergen blev Galtesund kapret af norske modstandsfolk og ført til Skotland.
Ankom til Aberdeen. Galtesund blev overgivet til Norwegian Shipping and Trade Mission (Nortraship), som under krigen administrerede den norske handelsflåde udenfor tysk kontrolleret område.
Ankom til Oslo. Tilbageleveret til Arendals Dampskibsselskab.
Moderniseret ved Pusnes Mekaniske Verksted.
Solgt til NV Holland Scheepswerf & Machinehandel for ophugning.
Ankom til Hendrik-Ido-Ambacht, Holland.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
NPGB (8. april, 1905 - 1. august, 1919)
MTSB (1. august, 1919 - 1933)
LDYE (1934 - december, 1956)
Flag
| Danmark (8. april, 1905 - 1. august, 1919) |
| Norge (1. august, 1919 - december, 1956) |
Hjemsteder
Rønne (8. april, 1905 - 1. april, 1919)
Arendal (1. august, 1919 - december, 1956)
Dimensioner
Længde overalt: 53,5 m, Bredde: 8,6 m, Dybgang: 3,3 m, Dybde: 5,6 m
Tonnage
BRT: 533,49, NRT: 275,07, DW: 217 (1905)
Maskineri
1 stk. tripple expansion dampmaskine, 740 ihk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 28. marts 2022.