Aurora

Værft: J. Henderson & Sons., Renfrew, Skotland.
Nybygning nr. 30.

Leveret: juli, 1859.

Status: Forlist.

Navn

Aurora (juli, 1859 - 4. marts, 1953)

Ruter

Flensburg - Aarhus - Randers - København (31. juli, 1859 - 1862)
København - Kiel (oktober, 1867 - 1901)

Rederier

E. Bird, Flensburg, Tyskland (juli, 1859 - 5. november, 1862)
C. P. A. Koch & William Henderson, København, Danmark (5. november, 1862 - 1. januar, 1862)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (1. januar, 1867 - 18. december, 1901)
Petersen & Albeck, København, Danmark (18. december, 1901)
Northsea Trading Company Ltd., Christiania, Norge (18. december, 1901 - 17. januar, 1903)
Kystdampskibsselskabet Aurora AS, Christiania, Norge (17. januar, 1903 - 2. juni, 1905)
Nylands Verksted, Christiania, Norge (2. juni, 1905 - 26. juni, 1905)
Aktieselskabet Aurora (Steen & Tandberg), Stavanger, Norge (26. juni, 1905 - februar, 1906)
Aktieselskabet Auroras Rederi (O. E. Rogne), Aalesund, Norge (februar, 1906 - 7. november, 1907)
Peder Devold, Aalesund, Norge (7. november, 1907 - 5. februar, 1913)
Partrederi v/ Ragnar Schølberg), Bodø, Norge (5. februar, 1913 - 1936)
B. Pedersen, Bergen, Norge (1936 - 1941)
Risnes Byggetomter AS, Bergen, Norge (1941 - 4. december, 1953)

Hændelser og særlige begivenheder

tirsdag 1. januar, 1867
Overtaget af DFDS. Salget endeligt bekræftet af skøde 9. oktober 1867.

1875
Ombygget ved Lindholmens Mekaniske Werkstad i Göteborg, ny maskine og kedel indstaleret.

onsdag 18. december, 1901
Solgt til Petersen & Albeck med henblik på ophugning. Imidlertid videresolgte Petersen & Ahlbeck skibet same dag.

1939 - 1940
Ombygget til motorskib. Der blev isat en Haldorsen & Sønner råoliemotor fra 1920.

1951
Ny maskine installeret.

fredag 4. december, 1953
På rejse fra Odda til Oslo med last af zink grundstødte Aurora ved Østhasselnesset, Lista. Skibet brækkede i to dele og sank på 32 meters dybde.

1956
210 ton zink bjærget fra vraget.

Supplerende oplysninger

Kendingssignal

NMTW (1867 - 18. december, 1901)

Flag

Tyskland's flagTyskland's flag
Tyskland (juli, 1859 - 5. november, 1862)
Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (5. november, 1862 - 18. december, 1901)
Norge's flagNorge's flag
Norge (18. december, 1901 - 4. december, 1953)

Hjemsteder

Flensburg (juli, 1859 - 5. november, 1862)
København (5. november, 1862 - 18. december, 1901)
Christiania (18. december, 1901 - april, 1903)
Stavanger (april, 1903 - februar, 1906)
Ålesund (februar, 1906 - 5. februar, 1913)
Bodø (5. februar, 1913 - 1936)
Bergen (1936 - 4. december, 1953)

Dimensioner

Længde overalt: 44,1 m, Bredde: 5,9 m, Dybgang: 3,0 m (1862)
Længde overalt: 44,8 m, Bredde: 6,2 m, Dybgang: 3,2 m (1911)

Tonnage

BRT: 197,82, NRT: 118,17, DW: 153 (1862)
BRT: 201,84, NRT: 120,00, DW: 152 (1883)
BRT: 256, NRT: 139 (1911)

Kapacitet

? passagerer

Fart

Fart: 9,5 knob (1883)

Maskineri

1 stk. 4-cylindret tandem compound dampmaskine, 280 ihk (1848 - 1875)
1 stk. 4-cylindret compound Lindholmen dampmaskine, 180 bhk (1875 - 1939)
1 stk. 2-cylindret Haldorsen & sønner råoliemotor, 200 bhk (1940 - 1951)
1 stk. 4-cylindret Bergen diesel, 250 bhk (1951 - 1953)
1 stk. fastbladet propel

Billeder af Aurora

Oprettet: 10. april 2022.