Værft: Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.
Nybygning nr. 663.
IMO nummer: 7011515.
Kølstrakt: 18. august, 1969.
Søsat: 21. februar, 1970.
Leveret: 6. juni, 1970.
Status: Ophugget.
Navne
Prins Oberon (6. juni, 1970 - 30. september, 1978)
Prinz Oberon (30. september, 1978 - april, 1985)
Nordic Sun (april, 1985 - 1986)
Cruise Muhibah (1986 - 5. februar, 1990)Munster (5. februar, 1990 - 19. juni, 1993)
Ambassador (19. juni, 1993 - juni, 1994)
Ambassador II (juni, 1994 - )
Ruter
Bremerhaven - Harwich (8. juni, 1970 - 17. december, 1982)
Oplagt (18. december, 1982 - 11. februar, 1983)
Hoek van Holland - Harwich (11. februar, 1983 - 11. marts, 1983)
Harwich - Hoek van Holland (12. marts, 1983 - 10. juni, 1983)
Oplagt (11. juni, 1983 - juni, 1984)
Esbjerg - Newcastle og Newcastle - Göteborg (6. juni, 1984 - 26. juni, 1984)
Cuxhaven - Harwich - Göteborg (23. juni, 1984 - 19. august, 1984)
Oplagt (20. august, 1984 - 8. oktober, 1984)
Trelleborg - Travemünde (maj, 1985 - 26. april, 1986)
Kota Kinabalu (Sabah, Malaysia) - Kuching (Sarawar, Malaysia), Kuantan (Pahang, Malaysia) - Singapore (1986 - 1990)
Rosslare - Pembroke Dock (27. april, 1990 - 31. marts, 1992)
Oplagt (31. marts, 1992 - 1993)
Bari - Igoumenitsa - Patras (19. juni, 1993 - januar, 1994)
Tunis - Napoli - Genova (juni, 1994 - december, 1994)
Travemünde - Tallinn (12. december, 1994 - 24. januar, 1995)
Oplagt (24. januar, 1995 - juni, 1995)
Sète - Nador (juni, 1995 - oktober, 1995)
Oplagt (oktober, 1995 - oktober, 1996)
Valletta - Tripoli (oktober, 1996 - april, 1997)
Casinokrydsninger fra Port Canaveral, Florida, USA (6. juni, 1999 - 6. juli, 2008)
Rederier
Bonnierföretagen AB (Lion Ferry), Halmstad, Sverige (6. juni, 1970 - 30. september, 1978)
Deutsche Leasing AG, Tyskland (30. september, 1978 - 30. november, 1983)
Charter: Stoomvaart Maatschappij Oostzee NV, Willemstad, De Nederlandske Antiller (Holland) (11. februar, 1983 - 11. marts, 1983)
Charter: Sealink British Ferries, England (12. marts, 1983 - 10. juni, 1983)
DFDS A/S, Danmark (30. november, 1983 - 14. november, 1984)
Partrederi (Trans-Nordic Line AB, Rederi AB Gotland og Gotlandstrafikken AB), Sverige (14. november, 1984 - 1986)
Charter: TT-Saga-Line (TT-Line GmbH & Co. KG og Saga AB (Scandinavian Ferry Lines (SFL)), Antwerpen, Belgien (maj, 1985 - 27. april, 1986)
Perabadanan Nasional Shipping Line Berhad (PNSL), Kuala Lumpur, Malaysia (1986 - 5. februar, 1990)
EPA Ireland Ltd. (EPA Invest), Irland (5. februar, 1990 - 1993)
Charter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin, Irland (april, 1990 - 31. april, 1993)
EPA Investor No. II, Cypern (1993 - april, 1997)
Charter: New Olympic Ferric Ltd., Limassol, Cypern (maj, 1993 - januar, 1994)
Charter: Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien (juni, 1994 - 31. oktober, 1994)
Charter: Hansaway (Tallink), Tallinn, Estland (3. december, 1994 - 21. marts, 1995)
Compagnie Marocaine de Navigation (Comanav), Casablanca, Marokko (juli, 1995 - oktober, 1995)
International Shipping Partners Inc. (Niels Erik Lund) (april, 1997 - januar, 2011)
Hændelser og særlige begivenheder
Forsynet med stabilisatorer.
Ombygget ved Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.
Ombygget.
februar, 1990 - april, 1990
Ombygget ved Liffey Yard PTE, Dublin, Irland. Fik installeret bovport.
Solgt til ophugning.
Efter længere tids oplægning forlod Ambassador II Orange i Texas. Færgen blev slæbt til ophugning i New Orleans.
Supplerende oplysninger
Design
Knud E. Hansen A/S
Kendingssignal
C6FG4 (1999 - juni, 2011)
Flag
| Sverige (juni, 1970 - september, 1978) |
| Tyskland (september, 1978 - 1986) |
| Malaysia (1986 - 1990) |
| Irland (1990 - 1993) |
| Cypern (1993 - 1997) |
| Liberia (1997 - 1999) |
| Panama (1999 - juni, 2011) |
Hjemsteder
Halmstad (juni, 1970 - september, 1978)
Hamburg (september, 1978 - 1986)
Kuala Lumpur (1986 - 1990)
Dublin (1990 - 1993)
Limassol (1993 - 1997)
Monrovia (1997 - 1999)
Nassau (1999 - juni, 2011)
Dimensioner
Længde overalt: 134,02 m, Bredde: 21,04 m, Dybgang: 4,92 m
Tonnage
BRT: 7933, NRT: 4321, DW: 1778
Kapacitet
1024 passagerer, 702 køjepladser, 250 personbiler
Fart
Servicefart: 22 knob
Maskineri
2 stk. Pielstick diesel, 16000 hk
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Billeder af Cruise Muhibah

Prinz Oberon

Prinz Oberon
Oprettet: 18. februar 2009.