Værft: Lidingöverken, Lidingö, Sverige.
Nybygning nr. 17.
IMO nummer: 8878415.
Leveret: 6. juli, 1955.
Hændelser og særlige begivenheder
Forsejlet fra Hals til Strandby kl. 10.47 - 16.09.
Trukket på bedding kl. 08.45 - 09.15.
Af bedding kl. 9.45-10.30.
Forsejlet fra Strandby til Hals kl. 08.09 - kl. 15.40.
Forsejlet fra Hals til Strandby, ankomst kl. 17.05.
lørdag 2. juli, 2022 - onsdag 6. juli, 2022
På bedding 2. juli kl. 08.30.til 6. juli kl. 07.10.
Forsejlet fra Strandby til Hals. Ankomst kl. 23.23. I drift kl. 23.51.
Taget ud af drift kl. 14.30 og resten af dagen på grund af stormen Otto.
Supplerende oplysninger
Kendingssignaler
SDYG (1955 - 22. december, 1970)
OXXS (22. december, 1970 - )
Flag
| Sverige (1955 - 22. december, 1970) |
| Danmark (22. december, 1970 - ) |
Hjemsted
Hals (21. december, 1970 - )
Dimensioner
Længde: 26,98 m, Længde overalt: 28,1 m, Bredde: 26,9 m, Dybgang: 2,62 m
Tonnage
BT: 103, BRT: 116,68, NT: 38, NRT: 51,15, DW: 60
Kapacitet
120 passagerer, 10 personbiler
Fart
Servicefart: 5,5 knob, Topfart: 8 knob
Maskineri
3 stk. Scania diesel, 246 kW (1955 - 1978)
2 stk. Gardner diesel, 189 kW (1978 - ?)
2 stk. D9 Volvo Penta diesel, 442 kW (2007 - )
2 stk. Voith-Schneider propeller
Den forsvundne byggeplade
Færgen Egenses byggenummer står mange steder, herunder i det danske skibsregister, fejlagtigt opført som byggenummer 17. Imidlertid viser de svenske byggelister at Egense var byggenummer 20 fra Lidingöverken. Dette har også tidligere fremgået af skibets byggeplade, men den er imidlertid blevet stjålet, hvad glæde nogen så kan have af sådan én.
Færgen fremdrives som den eneste i Danmark af to specielle Voith-Schneider propeller (én i hver ende). Dette muliggør, at færgen kan sejle sidelæns eller skråt sidelæns - en egenskab, der kan være praktisk i stærk sidestrøm.
M/F Egense benyttes fortrinsvis som afløserfærge og i spidsbelastningsperioder.
Oprettet: 13. marts 2009. Senest revideret: 18. februar 2023.