Værft: Volkswerft Stralsund GmbH, Stralsund, Tyskland.
Nybygning nr. 101 (301).
IMO nummer: 9039119.
Kølstrakt: 7. februar, 1992.
Søsat: 28. november, 1992.
Leveret: 25. juni, 1993.
Rederier
Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS), Norge (25. juni, 1993 - 27. marts, 2006)
Hurtigruten ASA, Norge (27. marts, 2006 - 1. februar, 2015)
Hurtigruten AS, Tromsø, Norge (1. februar, 2015 - 2. januar, 2019)
Hurtigruten Cruise AS, Tromsø, Norge (2. januar, 2019 - )
Hændelser og særlige begivenheder
Kong Harald, der var på vej sydgående fik maskinstop kl. ca. 20.35. vest for Bud, Hustadvika. I det hårde vejr begyndte
Kong Harald at drive mod kysten, og der blev sendt nødsignaler. Flere mindre skibe samt ankerhåndteringsfartøjet
Kl Saltfjord hastede mod havaristen.
En af de både, der tog kurs mod Kong Harald var passager- og ambulancebåden Øyvon, som undervejs grundstødte ud for Rindarøy. Den blev trukket løs af ambulancebåden Dr. Riiber, og bugseret ind til Rindarøy.
På tidspunktet, hvor Kong Harald fik maskinstop, sejlede den på én maskine, den anden var under reparation.
Kl. 22.15 lykkedes det at få gang i den hovedmaskine, der var repareret, og Kong Harald kunne sejle til Molde. Kl Saltfjord ledsagede Kong Harald hele vejen. Undervejs lykkedes det også at få startet den anden maskine. Ankomst Molde kl. 00.25.
Årsagen til maskinstopoet var problemer med brændstoftilførslen.
Atter i fart kl. 17.27. Fortsatte i sydgående rute.
lørdag 24. september, 2022 - søndag 25. september, 2022
Forsejlet fra Bergen til Myklebust Verft for ombygning til diesel-batteri hybrid.
fredag 30. september, 2022 - 202?
I flydedok.
Prøvesejlads.
lørdag 29. april, 2023 - onsdag 3. maj, 2023
Prøvesejlads. Herefter til kaj i Hareid.
onsdag 3. maj, 2023 - torsdag 4. maj, 2023
Forsejlet fra Hareid til Bergen, ankomst kl. 03.40.
Atter i fart. Afsejlede i nordgående hurtigrute fra Bergen kl. 09.12, knap 12 timer og 3 kvarter forsinket i forhold til fartplan. Alle anløb syd for Trondheim aflyst for at indhente forsinkelsen.
Ankom til Trondheim kl. 09.51, hvormed forsinkelsen var indhentet. Herefter sejlads efter normal fartplan.
Supplerende oplysninger
Design
Falkum Hansen Design: generalarrangement, indretning
Kendingssignal
LGIY (25. juni, 1993 - )
Flag
| Norge (25. juni, 1993 - ) |
Hjemsted
Tromsø (25. juni, 1993 - )
Dimensioner
Længde: 105,18 m, Længde overalt: 121,8 m, Bredde: 19,2 m, Dybgang: 4,7 m, Dybde: 10,3 m
Tonnage
BT: 11204, NT: 4153, DW: 902
Kapacitet
691 passagerer, 490 køjepladser, 55 personbiler
Fart
Fart: 18 knob
Maskineri
1 stk. Detroit diesel nødgenerator
2 stk. 6M552C MaK diesel hovedmaskine, 9000 kW (1993 - 2023)
2 stk. KRG-8 Bergen diesel hjælpemaskine (1993 - )
2 stk. B33:45L6 Bergen diesel (2023 - )
batterier, 2240 kWh (2023 - )
2 stk. propel med justerbare skrueblade
2 stk. tværpropel i bov
1 stk. azimuth propel (1995 - )
1 stk. azimuth propel, nedfældbar (2023 - )
Stabilisatorer
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Oprettet: 19. maj 2009. Senest revideret: 5. maj 2023.