America XIII
Billede fra MS Museet for Søfarts samling.
America XIII
Billede fra MS Museet for Søfarts samling.
America XIII
Billede fra MS Museet for Søfarts samling.

America XIII

Værft: Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S.
Nybygning nr. 369.
IMO nummer: 6403278.

Bestilt: 5. april, 1962.
Kølstrakt: 9. maj, 1963.
Søsat: 10. december, 1963.
Leveret: 25. maj, 1964.

Status: Sunket på vej til ophugning

Navne

England (25. maj, 1964 - december, 1986)
America XIII (december, 1986 - 1987)
Emma (1987 - 1988)
Europa (1988 - marts, 2001)
Europe (marts, 2001 - maj, 2001)

Ruter

Esbjerg - Harwich (hovedsageligt) (11. juni, 1964 - 7. juli, 1974)
Krydstogter (11. november, 1967 - 26. marts, 1968)
Krydstogter (21. december, 1968 - 24. januar, 1969)
Krydstogter (1. marts, 1969 - 16. april, 1969)
Krydstogter (21. december, 1969 - 31. marts, 1970)
København - Oslo (30. september, 1970 - 11. november, 1970)
København - Oslo (12. februar, 1971 - 4. marts, 1971)
København - Oslo (1. oktober, 1971 - 21. februar, 1972)
København - Oslo (25. oktober, 1972 - 21. december, 1972)
København - Oslo (28. oktober, 1973 - 15. december, 1973)
Esbjerg - Tórshavn - Trangisvaag (9. juni, 1974 - oktober, 1974)
Esbjerg - Newcastle (8. juli, 1974 - oktober, 1974)
Bergen - Stavanger - Newcastle (9. oktober, 1974 - 21. oktober, 1975)
København - Oslo (2. november, 1975 - 6. maj, 1976)
Esbjerg - Harwich (30. november, 1976 - 21. december, 1976)
Esbjerg - Harwich (6. marts, 1977 - 20. marts, 1977)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (26. marts, 1977 - 26. september, 1977)
København - Oslo (8. maj, 1977 - 21. maj, 1977)
Esbjerg - Harwich (14. februar, 1978 - 21. februar, 1978)
Hotelskib i Leirvik, Norge (23. februar, 1978 - 10. maj, 1978)
København - Oslo (17. maj, 1978 - 27. maj, 1978)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (1. juni, 1978 - 27. oktober, 1978)
Esbjerg - Harwich (28. marts, 1979 - 30. marts, 1979)
København - Oslo (22. april, 1979 - 5. maj, 1979)
Esbjerg - Newcastle (7. maj, 1979 - 3. juni, 1979)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (4. juni, 1979 - 30. august, 1979)
Esbjerg - Harwich / Newcastle (30. august, 1979 - 28. oktober, 1979)
Esbjerg - Harwich (28. oktober, 1979 - 25. november, 1979)
København - Oslo (4. maj, 1980 - 25. maj, 1980)
Esbjerg - Newcastle / Tórshavn (26. maj, 1980 - 29. august, 1980)
Zeebrugge - Southampton / Harwich / Immingham (30. august, 1980 - 4. oktober, 1980)
Esbjerg - Newcastle (10. maj, 1981 - 6. juni, 1980)
Esbjerg - Newcastle - Oslo (6. juni, 1981 - 28. august, 1981)
København - Oslo (14. april, 1982 - 9. juni, 1982)
Esbjerg - Newcastle - Oslo (9. juni, 1982 - 10. september, 1982)
Esbjerg - Trondheim - Plymouth - Esbjerg (15. marts, 1983 - 23. marts, 1983)
Kapstaden - Falklandsøerne (transport af bygningsarbejdere og forsyninger til bygning af ny lufthavn) (29. september, 1983 - 3. juli, 1985)
Krydstogter (6. december, 1985 - 27. december, 1986)
Transport og bebolesesfartøj i Saudi-Arabien (januar, 1986 - august, 1986)

Rederier

DFDS A/S, Danmark (25. maj, 1964 - 23. september, 1983)
Charter: Det Bergenske Dampskibsselskab AS (BDS), Bergen, Norge (5. oktober, 1974 - maj, 1975)
Charter: Ukendt rederi (30. august, 1979 - 4. oktober, 1980)
Cunard Steamship Company, England (23. september, 1983 - december, 1986)
Start Point Investments S.A. (Bilinder Marine Corp S.A. (John S. Latsis)), Panama (december, 1986 - marts, 2001)
Ukendt rederi, Saint Vincent og Grenadinerne (marts, 2001 - maj, 2001)

Supplerende oplysninger

Design

Kay Kørbing: indretning

Kendingssignal

OZJV

Flag

Danmark's flagDanmark's flag
Danmark (maj, 1964 - september, 1983)
Storbritannien's flagStorbritannien's flag
Storbritannien (september, 1983 - december, 1986)
Panama's flagPanama's flag
Panama (december, 1986 - marts, 2001)
Saint Vincent og Grenadinerne's flagSaint Vincent og Grenadinerne's flag
Saint Vincent og Grenadinerne (marts, 2001 - april, 2001)

Hjemsteder

Esbjerg (maj, 1964 - september, 1983)
London (september, 1983 - december, 1986)
Panama (december, 1986 - marts, 2001)
Kingstown (marts, 2001 - april, 2001)

Dimensioner

Længde overalt: 140 m, Bredde: 19,3 m, Dybgang: 5,5 m

Tonnage

BRT: 8221, NRT: 4227, DW: 1451

Kapacitet

475 passagerer, 467 køjepladser, 100 personbiler (maj, 1964)
566 passagerer, 566 køjepladser, 100 personbiler (1971)
634 passagerer, 634 køjepladser, 120 personbiler (1974)

Fart

Servicefart: 21 knob

Maskineri

2 stk. 1050-VT2BF-110 B&W diesel, 15550 ihk
4 stk. 725-MTBH-40 B&W diesel
2 stk. propel med justerbare skrueblade
1 stk. tværpropel i bov

Stabilisatorer

2 stk. Denny-Brown finne-stabilisator (en i hver side)

England skulle have været luksusyacht

Efter sin aktive tjeneste for DFDS fungerede England en periode som transportfartøj i forbindelse med bygning af en ny lufthavn på Falklandsøerne, og siden som transport- og beboelsesfartøj under bygning af et olieraffinaderi i Saudi-Arabien (nu under navnet America XIII).

Siden blev navnet ændret til Emma, og i 1988 fik den navnet Europa.

Ejeren, den græske rigmand John S. Latsis, havde planer om at omdanne den aldrende færge til et luksuriøst lystfartøj. Alt blev rippet ud af skibet, så kun stålpladerne var tilbage. Der var udført store ændringer på fartøjet. Ny mast og skorsten blev fremstillet, men aldrig påsat.

Uvist af hvilken grund blev arbejdet aldrig fuldført, og fartøjet blev - som så mange andre udtjente danske færger - via et selskab på St. Vincent og Grenada solgt for at ende sine dage med ophugning på stranden ved Arlang i Indien.

Skibet forlod Suezkanalen 3. april 2001, og blev maj 2001 meldt sunket under bugsering. Hændelsen har givet anledning til mange gisninger om, hvorvidt forliset er sket ved et uheld som følge hårdt vejr eller hvorvidt skibet blev hjuplet på vej. En stor del af den udrustning, der skulle bruges ved indretning til luxusyacht var nemlig ombord, og en teori går på, at mandskabet på slæbebåden har lettet skibet for alle værdier, inden det sank. Svaret på dette spørgsmål kan sikkert findes på bunden af Det Røde Hav.

Billeder af America XIII

Oprettet: 25. juni 2009. Senest revideret: 4. november 2009.