Værft: P. Høivolds Mek. Verksted A/S, Kristiansand, Norge.
Nybygning nr. 37.
IMO nummer: 6721060.
Søsat: 4. februar, 1967.
Leveret: 27. april, 1967.
Status: Forlist.
Navne
Lohals (1. maj, 1967 - 1. juni, 1974)
Ærø-pilen (1. juni, 1974 - ca. 31. december, 1979)
Ærø (1. januar, 1980 - 28. februar, 1985)
Sam-Son (28. februar, 1985 - 28. februar, 1996)Samson (28. februar, 1996 - 7. marts, 2004)
Ruter
Nakskov - Kiel (26. maj, 1967 - 4. september, 1967)
Oplagt (september, 1967 - 1968)
Afløserfærge (1968 - forår 1970)
Korsør - Lohals (forår 1970 - 1. juni, 1974)
Søby - Faaborg (1. juni, 1974 - 5. februar, 1979)
Ærøskøbing - Svendborg (6. februar, 1979 - 30. marts, 1979)
Søby - Faaborg (31. marts, 1979 - 31. december, 1979)
Ærøskøbing - Svendborg (1. januar, 1980 - 1983)
Oplagt (1983 - )
Hou - Sælvig (13. april, 1985 - 23. juni, 1995)
Oplagt (24. juni, 1995 - )
Mahajanga - Moroni (1997 - 7. marts, 2004)
Rederier
Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS), Svendborg, Danmark (maj, 1967 - 1. juni, 1974)
Charter: Sten Allan Olsson (Stena Line), Göteborg, Sverige (26. maj, 1967 - 4. september, 1967)
Øernes Dampskibsselskab A/S, Søby, Danmark (1. juni, 1974 - 1. maj, 1975)
Dampskibsselskabet Ærø, Ærøskøbing, Danmark (1. maj, 1975 - 23. november, 1984)
Charter: KM Linien A/S, Kerteminde, Danmark (2. april, 1984 - 3. april, 1984)
Hou-Samsø Ruten ApS, Samsø, Danmark (23. november, 1984 - 1995)
Samsø Linien ApS, Sælvig, Danmark (1995 - 27. februar, 1996)
Marine Service Inc., Geneve, Schweiz (27. februar, 1996 - 1997)
Joulette Aziz Goulam, Mahajanga, Madagaskar (1997 - 7. marts, 2004)
Hændelser og særlige begivenheder
Det var planen at Lohals allerede ved levering skulle have været indsat på Korsør - Lohals ruten som erstatning for Mjølner. Denne havde sideporte til bilerne, mens den nye Lohals havde bov- og agterporte, og behøvede således et egentligt færgeleje. I den privatejede Lohals havn kneb det med midlerne til etablering af det nye færgeleje, og ikke før slutningen af maj 1970 kunne Lohals indsættes på ruten. Mens Mjølner fortsatte på Korsør - Lohals, var Lohals sommeren 1967 udchartret til Stena, og fungerede derefter som afløser på forskellige ruter, indtil den endelig blev indsat på ruten.
tirsdag 6. februar, 1979 - fredag 30. marts, 1979
På grund af megen is blev Ærø-pilen i perioden overflyttet til Svendborg-ruten.
Sunket under kraftig storm nær Madagascar. Omkring 120 omkomne.
Supplerende oplysninger
Kendingssignal
OVJY (1967 - 1996)
Flag
| Danmark (1967 - 28. februar, 1996) |
| Schweiz (28. februar, 1996 - 1997) |
| Madagaskar (1997 - marts, 2004) |
Hjemsteder
Lohals (1967 - 1974)
Søby (1974 - 1975)
Hou (28. februar, 1985 - 28. februar, 1996)
Mahajanga (1997 - marts, 2004)
Dimensioner
Længde: 43,87 m, Længde overalt: 46,9 m, Bredde: 10 m, Dybgang: 2,48 m
Tonnage
BT: 759, BRT: 299,75, NT: 352, NRT: 80,98, DW: 164
Kapacitet
400 passagerer, 30 personbiler (1967)
330 passagerer, 30 personbiler (19??)
Fart
Fart: 12,5 knob
Maskineri
1 stk. MaK diesel, 500 hk
1 stk. propel (1967 - )
1 stk. tværpropel i bov (1969 - )
Oprettet: 13. januar 2008. Senest revideret: 12. april 2011.