Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder
Generelle informationer om FenjaDenne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Fenja. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.
Kontraheret af S.F.D.S. af 1991 A/S ved Svendborg Værft for 37,5 mio. kr. med byggenummer 210.
Svendborg Værft gik konkurs.
Kontrakten solgt til Morsø Værft A/S, Nykøbing Mors med byggenummer 202. Morsø lejede så faciliteter i Svendborg til at bygge færgen.
fredag 26. september, 1997
Anmeldt begæring om optagelse af skib under bygning i Skibsregistret.
mandag 29. september, 1997
Registreret begæring om optagelse af skib under bygning i Skibsregistret.
tirsdag 4. november, 1997
Kølstrakt.
lørdag 20. december, 1997
Søsat, slæbt til Assens for dokning og bundmaling.
januar, 1998 - lørdag 13. juni, 1998
Færgen færdigbygget på Morsø Værft.
Anmeldt til Skibsregistret at kontrakten er solgt til Morsø Værft A/S.
Registreret i Skibsregistret at kontrakten er solgt til Morsø Værft A/S.
Skroget slæbt til Morsø Værft af slæbebåden Marina af Vordingborg.
Navngivet Fenja af Solveig Nielsen, gift med Fanø-borgmester Kjeld Nielsen.
Forsejlet fra Morsø Værft i Nykøbing Mors til Esbjerg på godt 16 timer.
Dokning på beddingen i Esbjerg.
Prøvetur på ruten.
Leveret til Sydfynske A/S, Esbjerg. Pris 30.075.000 kr.
Anmeldt til Dansk Skibsregister i Søfartsstyrelsen.
fredag 17. juli, 1998 - mandag 20. juli, 1998
Indsat på ruten Esbjerg-Fanø.
Registreret i Dansk Skibsregister i Søfartsstyrelsen.
mandag 20. juli, 1998 - december, 1998
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Navnet på ejerne ændret til Sydfynske A/S.
december, 1998 - mandag 9. april, 2001
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Anmeldt og registreret at færgen er overført til Scandlines Danmark A/S, Esbjerg for 22.243.389 kroner.
mandag 9. april, 2001 - december, 2002
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
december, 2002 - januar, 2003
Færgen fik to nye CaterPillar hovedmotorer.
januar, 2003 - tirsdag 15. juni, 2004
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Færgen blev blæst ind mod en mole i Esbjerg havn. Fem passagerer blev kvæstet ved sammenstødet og måtte til behandling på skadestuen i Esbjerg. Alle er udskrevet, den værste kvæstelse er en brækket skulder. Fem biler på færgens vogndæk blev beskadiget (buler og skrammer).
tirsdag 15. juni, 2004 - mandag 17. december, 2007
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
mandag 17. december, 2007
Solgt til Scandlines Sydfynske A/S, Esbjerg for 12 mio. dkk.
mandag 17. december, 2007 - fredag 21. december, 2007
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
fredag 21. december, 2007
Anmeldt solgt til Scandlines Sydfynske A/S, Esbjerg (Nordic Ferry Services A/S, Fanøtrafikken).
fredag 21. december, 2007 - torsdag 27. december, 2007
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
torsdag 27. december, 2007
Registreret solgt til Scandlines Sydfynske A/S, Esbjerg (Nordic Ferry Services A/S, Fanøtrafikken).
torsdag 27. december, 2007 - fredag 14. januar, 2011
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Solgt til Danske Færger A/S, Rønne, Bornholm, anmeldt og registreret denne dag.
fredag 14. januar, 2011 - fredag 6. november, 2015
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
I tæt tåge gik Fenja på grund på vej fra Esbjerg til Fanø kl ca. 15.40. Færgen kom fri igen ved højvande kl ca 19.20 og kunne fortsætte mod Fanø..
fredag 6. november, 2015 - tirsdag 15. december, 2015
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
tirsdag 15. december, 2015
På vej fra Fanø til Esbjerg gik Fenja først på dagen på grund, lidt uden for sejlrenden. De 63 passagerer blev sejlet i land af passagerbåden Sønderho. Fenja kom fri igen ved højvande først på eftermiddagen.
tirsdag 15. december, 2015 - torsdag 13. december, 2018
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
torsdag 13. december, 2018
Det meddeles, at Danske Færger A/S og Molslinjen A/S er fusioneret med virkning fra 17. december 2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S.
torsdag 13. december, 2018 - tirsdag 29. januar, 2019
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Anmeldt at Danske Færger A/S og Molslinjen A/S er fusioneret med virkning fra 17. december 2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S.
Registreret at Danske Færger A/S og Molslinjen A/S er fusioneret med virkning fra 17. december 2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S.
onsdag 30. januar, 2019 - mandag 7. juni, 2021
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Forsejlet fra færgelejet i Esbjerg kl. 08.55, Esbjerg Shipyard ankomst kl. 09.11. I flydedok kl 09.37.
mandag 7. juni, 2021 - torsdag 10. juni, 2021
I Esbjerg Shipyard's flydedok.
Ud af dok kl. 11.27, på oplæggerplads kl. 11.41, i fart kl. 13.32.
torsdag 10. juni, 2021 - lørdag 14. august, 2021
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Ude af drift fra kl. 12.05 til kl. 17.45 på grund af tekniske problemer. Imens sejlede Menja som eneste færge, hvilket gav anledning til opbygning af flere timers kø. Situationen normaliseredes i løbet af aftenen.
lørdag 14. august, 2021 -
Sejlet på ruten Esbjerg-Fanø, i fart det meste af tiden.
Kl. 10.43, få øjeblikke før Grotte skulle lægge til i færgelejet i Nordby, svigtede den ene løftecylinder på landrampen. Det medførte, at det hjørne af rampen, der er nærmest Esbjerg, faldt ned i havnebassinet. Senere faldt hele den yderste ende af rampen ned i vandet, så den kilede sig fast i træværket. Uheldet medførte, at der ikke kunne overføres køretøjer. Efter ca. 1½ time blev sejlads med passagerer genoptaget af Grotte og Menja, mens Fenja assisterede ved reparationsarbejdet, der var afsluttet dagen efter kl. 17.30.
Kl. 17.06 ankom Fenja fra Esbjerg med en kran om bord. Blev herefter liggende i færgelejet, mens reparationsarbejdet stod på. Grotte og Fenja varetog overførsel af passagerer.
Da reparationsarbejdet var afsluttet, afsejlede
Fenja fra Nordby kl. 17.32, ankomst til Esbjerg kl. 17.43. Her kunne kran og mandskab komme i land. Sejladsen fortsatte herefter med alle tre færger i normal drift med biler, indtil køen var afviklet.
Fenja's første afgang fra Esbjerg med biler blev kl. 18.09 og fra Nordby kl. 18.30.
Indstillet kl. 09.30 - kl. 15.30 på grund af lavvande. Indstillet igen kl. 19.40.
Atter i fart kl. 05.40. Herefter normal sejlads. Trefærgesejlads en del af dagen.
Sidste ankomst til Esbjerg kl. 10.43. Forsejlet til værftet kl. 10.43 - kl. 11.02. I flydedok.
Dokket ud, forsejlet til færgelejet kl. 08.11 - kl. 08.34. Forhalet til oplæggerplads kl. 08.44.
Atter i fart. Første afgang fra Esbjerg kl. 06.50.
Oprettet: 6. juni 2023. Senest revideret: 25. april 2024.